top of page

NTAK adatszolgáltatásról vendéglátós nyelven

Frissítve: 2022. jún. 6.

Az NTAK adatszolgáltatás és a bevezetése körüli misztikus ködben szeretnénk egy kicsit segítségetekre lenni. Fordítsuk le a száraz szakszöveget és hatósági tájékoztatót hétköznapi, érthető nyelvre.


Pár szó a háttérről

Ennek az új adatszolgáltatási rendszernek a hatóságok hivatalos közleményei szerint a fő célja a vendéglátó szektor működésének felmérése, a jellemző vagy változó trendek időben történő felismerési lehetőségét biztosító, kutatható adatbázisának létrehozása. Ez elsőre jól hangzik, bár eddig a tényszerűen látott rendszerfelépítésből a jövőbeli, ilyen célú hasznosításának még kevés lehetőségét látjuk. De hát a remény hal meg utoljára. Azzal viszont legyünk tisztában, hogy ez a rendszer és a rajta történő adatközlés minden eleme elérhető lesz a NAV számára is. Tehát nem árt komolyan venni.

Vendéglátók NTAK adatszolgáltatási kötelezettsége - hivatalos
Vendéglátók NTAK adatszolgáltatási kötelezettsége - hivatalos

Mi a lényege az NTAK adatszolgáltatásnak, mit is kell majd megoldani így, vagy úgy?

Ennek az egésznek a legegyszerűbben megfogalmazva az a lényege, hogy részletes adatot kell szolgáltatni a rendelésekről a hatóság által megadott termék logika alapján minden egyes nap. Ez hogy fog kinézni a valóságban?

PL.: Jön egy 2 fős asztal délben egy menüre, az ebédhez egyikőjük iszik egy 0,2 l-es mentes vizet, másik egy korsó csapolt sört, ebéd


után kérnek egy-egy desszertet, majd egy kávét.

Eddig nem is olyan bonyolult, ugye? - Na most a feladat egyszerű: a nap végén küldd be a hatóságnak időrendi sorrendben a menü levesét alapanyag mennyiség szintű összetételével együtt, a menü főételét szintúgy, majd a fogyasztott italokat külön, külön és még mielőtt elmaradna a desszertet is hasonló módon. És ez csak egy 2 fős menü, délben... Ezt szorozd fel a helyed napi szintű forgalmával és a rendelések összetettségével. Ezt egy NTAK kompatibilis vendéglátó szoftver nélkül NEM LEHET MEGCSINÁLNI.

A hatóság belebegtetett valami saját szoftveres megoldást, de erről még csak legendák sem szólnak. Hívjuk egyelőre csak Culombo feleségének :). Azt ne kelljen kivárnia senkinek. Szóval az egyetlen járható út egy jó szoftver. Hogy rendelkezel addigra egy megfelelő NTAK kompatibilis vendéglátó szoftverrel, ami a normál működésed könnyítése mellett, mint hab a tortán automatikusan megoldja, a hatóságálló NTAK adatszolgáltatást is.




Hogy áll a bevezetés előkészítése

A hivatalosan előre beharangozott 2022. július 1-i határidő tartása a csodával lenne határos. A hatóság technológiai részlegével történő szinte folyamatos fejlesztői kapcsolattartásunkban nap, mint nap kerülnek elő olyan, a vendéglátók napi operatív, életszerű üzemi működéséből eredő kérdések, melyekre a válaszok és a rájuk épülő hatósági technológiai megoldások még váratnak magukra.


Bele sem kezdünk itt mindezek felsorolásba, hogy milyen alapvető kérdések megválaszolására várunk. Nemcsak mi, hanem az összes fejlesztő, akik ezen a piacon kínálnak megoldásokat a vendéglátásban dolgozó vállalkozások számára. Ha valamelyik szoftver szolgáltató azt állítja neked, hogy mindent pontosan tud erről, azt kezeld megfelelő távolságtartással! Ugyanis a legtöbb kérdésben még hivatalos állásfoglalás sem történt, nem ám kidolgozott, letesztelt megoldás rá.



A legnagyobb hiba most hátradőlve várni

Ha most azt gondolod, hogy mivel lehet csúszik a határidő, akkor időm, mint a tenger, akkor komolyan tévedsz. Az elmúlt hetek piaci információ és az egyre inkább begyűrűző tapasztalt piaci valóság az alábbiakat mutatja:


- a piac jelentős része kivár, így majd egyszerre jelenik meg tömeges igény a vendéglátó szoftver szolgáltatóknál. Mi felkészültünk, a piac többi komoly szereplője valószínűleg szintén, de akkor is több tízezer ügyfél pár hét alatti majdani integrálása lehetetlen lesz. Így már most borítékolható, hogy tömegesen lesznek olyan vendéglátók, akik a "hej rárérünk arra még" logika miatt nem fogják tudni teljeseíteni időre az átállást vállalkozásuknak.



- egy vendéglátóhely NTAK kompatibilis vendéglátó szoftver bevezetése nem veszettül hosszú és bonyolult folyamat (feltéve, ha szakmailag felkészült vendéglátó szoftver szolgáltató partner mellett dönt), de időt igényel mind a vendéglátóhely vezetése, dolgozói és a vendéglátó szoftver szolgáltató beüzemelését végző szakemberek részéről is. Kérdés, hogy mennyire fog jól esni a szezon beindulását követően a legnagyobb pörgésben még erre is időt szakítani? De akkor már nem lesz más választás...


- egyre égetőbb hardver hiány. Ha nem lépsz időben, a kiszolgálás és üzembe helyezést az is csak tovább fogja nyújtani, hogy hiába lehetne nálad már bevezetni a vendéglátó szoftvert, nem lesz hardver eszköz, amivel használni tudnád. Már most érezhető, hogy bizonyos kihagyhatatlan eszközökből hiány alakult ki a piacon. Lásd például megfelelő hőpapíros blokknyomtató. Ha nem indítod el időben a szoftver kiválasztását és így nem derül ki, hogy milyen perifériákra és futtató eszközökre lesz szükséged, könnyen futhatsz bele akár több hetes várólistába is...



Összegzés

Mint minden új szabályozás bevezetése zavart és kisebb-nagyobb felfordulást okoz a piacon. Most is ez van. Ha te azok közé tartozol, akik időben hoznak jó döntést, akkor ez az átállás nálad fogja a legkisebb mértékben befolyásolni a működést. Sőt, ha döntésed egy felkészült szolgáltató mellett szól, akkor most akár lépéselőnybe is kerülhetsz és még hatékonyabban üzemeltetheted vendéglátóhelyed.


Kezedben a vendéglátás! Mi ezt kínáljuk számodra.



155 megtekintés0 hozzászólás
bottom of page